Elektrokola

CO JE ELEKTROKOLO ?

Za elektrokolo považujeme jakékoliv jízdní kolo, které je vybaveno elektromotorem, řídící jednotkou a baterií coby zdrojem energie. Pohonná jednotka plní roli jakéhosi pomocníka, který jezdci pomáhá při šlapání a stará se o jeho pohodlí. Obecně přitom platí, že dopomoc motoru může být aktivována pouze tehdy, pokud jezdec sám aktivně otáčí klikami, tedy šlape. Pohyb klik je snímán speciálním senzorem umístěným ve středovém složení.

Abychom elektrokolo mohli nazývat elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti se motor automaticky vypne a vy pokračujete dál jako na kterémkoliv jiném jízdním kole. Pokud Vám dojde baterie nebo máte elektromotor vypnutý, do cíle můžete pokračovat za využití vlastních sil bez jakéhokoliv dalšího odporu.

Elektromotor je možné uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka či akcelerátoru, avšak pouze do maximální povolené rychlosti 6 km/h. Tato funkce bývá označována jako asistent chůze a využijete ji při rozjezdu či při jakékoliv manipulaci s elektrokolem. Dosažení vyšší rychlosti není možné bez aktivního přičinění jezdce samotného.

Na každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo. Pro jízdu takovém elektrokole nepotřebujete řidičské oprávnění, můžete se bez obav pohybovat po cyklostezkách a cyklotrasách a cyklistická přilba je povinná pouze do osmnácti let věku. Používání cyklistické přilby přesto důrazně doporučujeme všem uživatelům elektrokola bez rozdílu.Pozor! Ne všechna elektrokola jsou legální

Zdaleka ne všechna elektrokola, na která v obchodech můžete narazit, jsou v souladu s platnou právní úpravou. Někteří výrobci nabízejí taková elektrokola, která svým vlastnostmi neodpovídají současné legislativě, a tudíž by se na ně mělo pohlížet jako na mopedy či malé motocykly. Nejčastěji se jedná o elektrokola s vyšším než zákonem povoleným výkonem, výjimkou však nejsou ani modely bez omezovače rychlosti nebo modely vybavené akceleračními páčkami, jež umožňují jízdu bez nutnosti šlapání. Taková elektrokola jsou v přímém rozporu se zákonem a v případě jejich používání na veřejných komunikacích včetně cyklostezek se vystavujete nebezpečí správního či dokonce trestního postihu (například v případě závažné nehody).

 

 

 

 

SLOŽENÍ ELEKTROKOLA

 

ELEKTROMOTOR

bývá nejčastěji uložen v předním či zadním náboji nebo přímo ve šlapacím středu. Jeho úkolem je pomáhat jezdci při šlapání a svým výkonem přispívat k efektivní jízdě vpřed. Parametry elektromotoru jsou dány jeho jmenovitým výkonem a nejvyšším točivým momentem. Dle platné legislativy za elektrokolo považujeme jakékoliv jízdní kolo vybavené elektromotorem o nominálním výkonu nepřesahujícím 250 W. Maximální rychlost asistence zůstává omezena na 25 km/h, po překročení této hranice pomoc elektromotoru zpravidla opadá.

BATERIE

může být umístěná v rámu, v zadním nosiči nebo za sedlovou trubkou. U baterií sledujeme především jejich napětí a kapacitu. Čím vyšší tyto hodnoty jsou, tím je dojezdový okruh elektorkola širší. Největší oblibě se v současné době těší baterie lithium iontové. Jejich výhodou je především nízká hmotnost, vysoká kapacita a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, a proto je velmi důležité věnovat zvýšenou pozornost její pravidelné údržbě a nabíjení.

ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA

je mozkem celého elektrického systému. Jedná se o mikropočítač, který propojuje jednotlivé elektrické komponenty a řídí výkon elektromotoru podle údajů z jednotlivých senzorů a uživatelem zadaných parametrů.

OVLÁDACÍ PANEL

je zpravidla umístěný na řídítkách a jeho prostřednictvím se elektrický systém elektrokola obsluhuje. Najdete na něm informace o zvoleném stupni podpory, zbývajícím dojezdu i stavu baterie. Samozřejmostí jsou pak údaje o času, rychlosti a ujeté vzdálenosti.

SNÍMAČE

U elektrokol rozlišujeme tři druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik a údaje z něj jsou zásadní pro aktivaci elektromotoru. Tento snímač používají všechna elektrokola bez výjimky. Vyšší modely jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který měří sílu šlapání a podle ní upravuje výkon elektromotoru. Modely s informačními displeji jsou pak zpravidla osazeny také snímačem rychlosti.

BRZDOVÉ PÁKY S VYPÍNAČEM

Některá elektrokola mohou být vybavena brzdovými pákami se senzory brzdění. V případě použití brzd pak tyto senzory okamžitě vyřadí elektromotor z provozu. Tato výbava sice není povinná, zejména u městských elektrokol je však z důvodů navýšení bezpečí více než vhodná.

 

 

 

PROČ SI POŘÍDIT ELEKTROKOLO?

JE PRO KAŽDÉHO!

Elektrokola jsou rok od roku populárnějším dopravním i sportovním prostředkem. Jsou určena pro lidi všech věkových a výkonnostních skupin od mladých až po seniory, od lidí se zdravotním omezením až po aktivní sportovce. Existuje mnoho důvodů proč si pořídit elektrokolo. Představme si je na příkladu jedné rodiny:

Maminka je po operaci kolene a její pohybové omezení jí už neumožňuje účastnit se rodinných cyklo výletů jako dříve. Jezdí tedy na elektrokole a těší se na každou další vyjížďku. Otec je fanda do kol a většinou jezdí po okolí na svém horském kole. Když však jede s partou mladých bikerů, nestačí jim do kopců a oni na něj musí stále čekat. Na společné túry vyráží s elektrokolem a ještě neprohrál žádnou vrcholovou prémii. Starší syn je na tom s kondicí o dost lépe. Ale čas od času si však půjčí tátovo elektrokolo, aby si užil více zábavnou a dynamickou jízdu po okolních vršcích. Druhý syn pracuje ve velkém městě a do práce to má asi půl hodiny autem nebo městskou dopravou. Zkusil to i párkrát na kole, ale to se musel každé ráno po příjezdu sprchovat. Dnes jezdí za příznivého počasí na elektrokole. V práci je za 15 minut, protažený a nezpocený. Dcera, která není velkým příznivcem sportu, se rozhodla shodit pár přebytečných kil. Jízda na elektrokole ji začala velmi bavit, protože se u ní moc nezadýchá. A navíc díky aktivitě v nízké srdeční frekvenci jde hubnutí jedna radost. A babička s dědou? Ve svých sedmdesáti letech jezdí na elektrokole po okolí i na občasné nedělní výlety.

NÁKLADY VS. UŽITEK
Pořízení i provoz elektrokola je zcela jistě nákladnější než u běžného jízdního kola. Na druhou stranu je levnější než u malého motocyklu či auta do městského provozu. Průměrná cena energie spotřebované elektrokolem na 1 km je vypočítána na cca 6 haléřů.

ČISTÉ A ZELENÉ
Jízda na elektrokole je šetrná k životnímu prostředí. Podle statistik je 60% všech cest autem kratších než 7,5 km. Elektrokola jsou ideální pro tyto krátké jízdy a spotřebují daleko méně energie než mopedy nebo auta. To má za následek menší znečištění životního prostředí škodlivými zplodinami a obtěžování okolí hlukem.

ŽÁDNÉ POJIŠTĚNÍ A ŘIDIČSKÉ OPRÁVNĚNÍ
Elektrokola jsou z pohledu legislativy posuzována jako běžná jízdní kola. Z tohoto důvodu není nutné elektrokolo registrovat, platit povinné ručení, vozit přilbu nebo mít řidičské oprávnění. Jezdit můžete všude tam, kde se může jezdit na kole, tzn. i na cyklostezkách. Nic z toho neplatí např. pro malé motorové skútry nebo elektroskútry.

BUDETE SVOBODNĚJŠÍ
Zácpy a problémy s parkováním při ranní cestě do zaměstnání? Složité plánování trasy s ohledem na fyzickou kondici? Přemlouvání partnera k celodennímu výletu na kole? Obavy z každého většího stoupání? Pot a slzy při snaze o hubnutí? To všechno už bude s elektrokolem pouhou minulostí.

 

NÁMI NABÍZENÁ ELEKTROKOLA  NAJDETE V E-SHOPU.

 

 

Giant Trance
Giant Trance
Giant Fathom E +
Giant Fathom E +
LIV Embolden
LIV Embolden

Author Merida KOSTKA – český výrobce koloběžek GIANT CRUSSIS