Elektrokola

CO JE ELEKTROKOLO?

Elektrokolo je běžné jízdní kolo doplněné o elektricky pohon pomáhající při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Elektrokolo můžete uvést do pohybu i bez šlapání, ale nanejvýš do rychlosti 6 km/h, např. pro asistenci při chůzi nebo rozjíždění. Maximální výkon motoru je stanoven na 250W a maximální elektrické napětí celého systému může být 48V. Výkon motoru musí být postupně snižován až do úplného vyřazení motoru z činnosti v případě dosažení rychlosti 25 km/h (s tolerancí 10%). Když dosáhnete této rychlosti, dojde Vám baterie nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole jet jako na běžném jízdním kole bez jakéhokoliv odporu

Na elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194, se z hlediska zákonu o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo, tzn. že můžete jezdit na cyklostezkách, nepotřebujete řidičské oprávnění a přilba je povinná pouze do věku 18 let. Používání cyklistické přilby však doporučujeme všem uživatelům elektrokola.

POZOR! NE VŠECHNA ELEKTROKOLA JSOU LEGÁLNÍ
Někteří výrobci nabízejí elektrokola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o elektrokola vybavená motory s vyšším výkonem než 250W (až 1000 W) a která jsou bez omezovače rychlosti nebo elektrokola vybavená akceleračními páčkami, které umožňují jízdu bez šlapání. Taková elektrokola jsou nelegální a v případě jejich používání na veřejných komunikacích (včetně cyklostezek) se vystavujete nebezpečí finančního postihu nebo dokonce trestního stíhání (např. v případě dopravní nehody).

 

SLOŽENÍ ELEKTROKOLA

MOTOR
může být umístěný ve šlapacím středu, předním nebo zadním kole.

BATERIE
může být umístěná v rámu, v nosiči nebo za sedlovou trubkou a liší se také svojí kapacitou. Většina baterií je s články Li-Ion, jejichž výhodou je nízká hmotnost, vysoká hustota energie a dlouhá životnost. Baterie je nejdražší díl na elektrokole a proto je důležité věnovat zvýšenou pozornost její údržbě pravidelným nabíjením.

ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA
mozek elektrického systému, propojuje jednotlivé komponenty a řídí výkon motoru podle nastavených parametrů a údajů z jednotlivých senzorů.

LED PANEL / LCD DISPLEJ
je umístěný na řídítkách a jeho prostřednictvím se elektrický systém ovládá. LCD displej navíc plní funkce cyklopočítače.

SNÍMAČE
u elektrokol se používají 3 druhy snímačů. Snímač šlapání kontroluje otáčení klik (základní podmínka pro aktivaci motoru) a jsou jím vybavena všechna elektrokola. Vyšší modely využívají také snímač točivého momentu, který měří sílu šlapání. Modely s LCD displejem jsou pak osazeny snímačem rychlosti.

BRZDOVÉ PÁKY S VYPÍNAČEM
elektrokolo může být vybaveno brzdovými pákami se senzory brzdění, které v případě použití okamžitě vyřadí motor z provozu. Tato výbava není povinná, ale pro větší bezpečnost je vhodná (především u městských elektrokol).

 

PROČ SI POŘÍDIT ELEKTROKOLO?

JE PRO KAŽDÉHO!

Elektrokola jsou rok od roku populárnějším dopravním i sportovním prostředkem. Jsou určena pro lidi všech věkových a výkonnostních skupin od mladých až po seniory, od lidí se zdravotním omezením až po aktivní sportovce. Existuje mnoho důvodů proč si pořídit elektrokolo. Představme si je na příkladu jedné rodiny:

Maminka je po operaci kolene a její pohybové omezení jí už neumožňuje účastnit se rodinných cyklo výletů jako dříve. Jezdí tedy na elektrokole a těší se na každou další vyjížďku. Otec je fanda do kol a většinou jezdí po okolí na svém horském kole. Když však jede s partou mladých bikerů, nestačí jim do kopců a oni na něj musí stále čekat. Na společné túry vyráží s elektrokolem a ještě neprohrál žádnou vrcholovou prémii. Starší syn je na tom s kondicí o dost lépe. Ale čas od času si však půjčí tátovo elektrokolo, aby si užil více zábavnou a dynamickou jízdu po okolních vršcích. Druhý syn pracuje ve velkém městě a do práce to má asi půl hodiny autem nebo městskou dopravou. Zkusil to i párkrát na kole, ale to se musel každé ráno po příjezdu sprchovat. Dnes jezdí za příznivého počasí na elektrokole. V práci je za 15 minut, protažený a nezpocený. Dcera, která není velkým příznivcem sportu, se rozhodla shodit pár přebytečných kil. Jízda na elektrokole ji začala velmi bavit, protože se u ní moc nezadýchá. A navíc díky aktivitě v nízké srdeční frekvenci jde hubnutí jedna radost. A babička s dědou? Ve svých sedmdesáti letech jezdí na elektrokole po okolí i na občasné nedělní výlety.

NÁKLADY VS. UŽITEK
Pořízení i provoz elektrokola je zcela jistě nákladnější než u běžného jízdního kola. Na druhou stranu je levnější než u malého motocyklu či auta do městského provozu. Průměrná cena energie spotřebované elektrokolem na 1 km je vypočítána na cca 6 haléřů.

ČISTÉ A ZELENÉ
Jízda na elektrokole je šetrná k životnímu prostředí. Podle statistik je 60% všech cest autem kratších než 7,5 km. Elektrokola jsou ideální pro tyto krátké jízdy a spotřebují daleko méně energie než mopedy nebo auta. To má za následek menší znečištění životního prostředí škodlivými zplodinami a obtěžování okolí hlukem.

ŽÁDNÉ POJIŠTĚNÍ A ŘIDIČSKÉ OPRÁVNĚNÍ
Elektrokola jsou z pohledu legislativy posuzována jako běžná jízdní kola. Z tohoto důvodu není nutné elektrokolo registrovat, platit povinné ručení, vozit přilbu nebo mít řidičské oprávnění. Jezdit můžete všude tam, kde se může jezdit na kole, tzn. i na cyklostezkách. Nic z toho neplatí např. pro malé motorové skútry nebo elektroskútry.

BUDETE SVOBODNĚJŠÍ
Zácpy a problémy s parkováním při ranní cestě do zaměstnání? Složité plánování trasy s ohledem na fyzickou kondici? Přemlouvání partnera k celodennímu výletu na kole? Obavy z každého většího stoupání? Pot a slzy při snaze o hubnutí? To všechno už bude s elektrokolem pouhou minulostí.

VYZKOUŠENÍ PŘED NÁKUPEM

Pokud si nejste jistí volbou je zde možnost, vyzkoušet si některé z našich testovacích elektrokol.


NÁMI NABÍZENÁ ELEKTROKOLA  NAJDETE V E-SHOPU.

 

PŘESTAVBA NA ELEKTROKOLO

Nechcete se rozloučit se Vaším kolem na které jste zvyklí. Ve většině případů jej umíme přestavět na elektrokolo s předním zadním či středovým pohonem.Sada je modulární a tak je možné ji sestavit přesně na míru Vašim potřebám. Nabízíme výkonné středové motory nebo motory zapletené do ráfků různých typů a velikostí. Baterii můžete umístit do nosiče nebo rámu kola a na výběr máte hned ze 3 různých kapacit. Vaše nové elektrokolo pak můžete ovládat pomocí jednoduchého LED panelu nebo multifunkčního LCD displeje s funkcemi cyklopočítače. Sadu lze dovybavit doplňky jako jsou brzdy s bezpečnostním vypínačem, USB zásuvka na řídítkách nebo osvětlení napojené na baterii.

Se sadou Apache Power uděláte ze svého oblíbeného jízdního kola elektrokolo jednoduše a velmi efektivně. Už žádný kopec Vás neodradí od pravidelného pohybu v přírodě společně s Vašimi přáteli. Vaše dojíždění do práce bude rychlejší a bez zapocení. A jízda na kole s elektrickým pohonem je také ideální pro spalování tuků a udržení zdravého životního stylu.

ELEKTROSADA
SE STŘEDOVÝM MOTOREM
Středový pohon elektrokola nabízí vysoký výkon a výborné jízdní vlastnosti především pro sportovní elektro-cyklistiku. Motor se instaluje do rámu místo šlapacího středu a díky svému umístění je elektrokolo ideálně vyvážené a těžiště je posazené velmi nízko, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Nabízíme 3 různé verze středových motorů Apache Power.

Model TS 250                  Cena od 23.990,-Kč  Výkon motoru 250W

Model  BBS 350             Cena  od 23990,-Kč   Výkon mototu 350W

Model  BBS 250                Cena od 22990,-Kč   Výkon motoru 250W
 
 
Snímání otáček šlapání,
točivého momentu otáček šlapání otáček šlapání
Displej LCD multifunkční LCD multifunkční LCD multifunkční

Cena je za kompletní elektrosadu včetně baterie s kapacitou 10,4 Ah
** Varianta motoru s výkonem 350W je určena pouze pro provoz mimo veřejné komunikace. Jeho nominální výkon je vyšší než evropskou normou EN 15194 povolené maximum (250W).

 

ELEKTROSADA
SE ZAPLETENÝM MOTOREM
Nejrozšířenějším typem elektrosady Apache Power je sada se zapleteným motorem do předního nebo zadního kola. Vybírat můžete ze dvou verzí. Základní sada BASIC je ekonomickou variantou zatímco komfortní sada Silent se sinusovou technologií řízení systému se vyznačuje především velmi tichým chodem motoru a efektivnějším využitím energie a tím i vyššího dojezdu na jedno nabití.

 

VERZE SILENT
Motor komfortní verze elektrosady SILENT je vybaven halovými sondami a je poháněn proudem se sinusovým průběhem, což má za následek jeho výrazně nižší hlučnost a efektivnější využití energie a tím i vyšší dojezd na jedno nabití než u ekonomické verze BASIC.


Výchozí sestava elektrosady se zapleteným motorem
SILENT se skládá z těchto komponentů:
přední nebo zadní motor (pro kazetové vícekolečko)
zapletený do ráfku
baterie 10,4 Ah s držákem nebo nosičem (dle zvoleného typu)
nabíječka baterie
ovládací LED panel
řídící jednotka
snímač šlapání (PAS sensor)
kabeláž
Cena od 17.990,- Kč


VERZE BASIC
Motor ekonomické verze elektrosady BASIC není vybaven halovými sondami a je poháněn proudem s obdélníkovým průběhem, což má za následek jeho vyšší hlučnost než u komfortní verze SILENT.


Základní sestava elektrosady se zapleteným motorem
BASIC se skládá z těchto komponentů:
přední nebo zadní motor (pro šroubovací volnokolečko)
zapletený do ráfku
baterie 10,4 Ah s držákem nebo nosičem (dle zvoleného typu)
nabíječka baterie
ovládací LED panel
řídící jednotka
snímač šlapání (PAS sensor)
kabeláž
Cena od 15.990,- Kč

MOTORY ZAPLETENÉ DO RÁFKU
Všechny motory Apache Power jsou bezkartáčové, volnoběžné a s převodovkou. Používáme výhradně kvalitní značkové motory 8FUN. Pracují pod napětím 36V a jejich nominální výkon je 250W. Motor je již zapletený do kvalitního dvojstěnného ráfku.

 

BATERIE
Baterie Apache Power jsou osazeny velmi kvalitními Li-Ion (lithium-iontovými) články Samsung 26F. Výstupní napětí baterie je 36V a maximální vybíjecí proud 15A (nárazově až 18Ah).

Nabízíme dva typy baterií - pro umístění do nosiče nebo do rámu jízdního kola.

Kapacita                                  Orientační dojezd        Hmotnost baterie

10,4 Ah (375 Wh)                       50 - 80 km                    2,3 kg
13 Ah (468 Wh)                          70 - 110 km                  2,8 kg
14,5 Ah (522 Wh)                       80 - 130 km                  2,8 kg

Informace o dojezdu je pouze orientační, záleží na mnoha faktorech, které ovlivňují dojezd na jedno nabití baterie.

Možnosti úpravy elektrosady Apache Power:
Motor pro kazetové vícekolečko + 1.000,- Kč (u verze SILENT v základní sestavě)
LCD displej + 1.500,- Kč
Baterie 13 Ah + 2.000,- Kč
Baterie 14,5 Ah + 4.000,- Kč


Nabídka doplňků elektrosady Apache Power:
USB zásuvka na řídítkách + 690,- Kč
Brzdové páky se senzorem + 690,- Kč
nebo brzdový senzor + 690,- Kč
(možnost pouze jedné volby - buď brzdové páky nebo brzdový senzor)
Sada osvětlení s napojením na baterii + 490,- Kč (pouze s nosičovou baterií)

Za práci při  běžné přestavbě si účtujeme 1500,- Kč.

INFORMACE O SADÁCH NA PŘESTAVBU JSOU ORIENTAČNÍ. PŘESTAVBU KONKRÉTNÍHO KOLA JE TŘEBA ŘEŠIT INDIVIDUÁLNĚ. OD TOHO SE PAK ODVÍJÍ I VÝSLEDNÁ CENA. SADU JE MOŽNÉ NAKONFIGUROVAT V NAŠEM E-SHOPU, V KAŽDÉM PŘÍPADĚ LZE DOPORUČIT OSOBNÍ KONZULTACI PODLE KONKRÉTNÍHO KOLA.

 

 

 

 

Sada se středovým motorem
Sada se středovým motorem
Po přestavbě se středovým motorem
Po přestavbě se středovým motorem
Celoodpružený Scott po přestavbě na elektrokolo
Celoodpružený Scott po přestavbě na elektrokolo
Apache Wakita
Apache Wakita
Apache Energy
Apache Energy
Apache Hawk E1
Apache Hawk E1
Apache Manitou Bosch
Apache Manitou Bosch
Apache Manitou Steps
Apache Manitou Steps
Apache Kolla Bosch
Apache Kolla Bosch
Apache Matto E7
Apache Matto E7
Apache Kolla Steps
Apache Kolla Steps
Apache Wakan
Apache Wakan

Author Merida Haro KOSTKA – český výrobce koloběžek GIANT